رست بیف با سس اضافه

گاه نوشت از خاطراتی که کمی پر رنگ ترند

رست بیف با سس اضافه

گاه نوشت از خاطراتی که کمی پر رنگ ترند

  • ۱
  • ۰

اگر روزگاری شبکه ای از راه های به همه پیوسته با نام جاده ابریشم، خاور ، باختر ، جنوب آسیا ، آفریقا و اروپا را از طریق ایران به هم پیوند می داد و کشور پهناور  و خوش نقشه  ما مسیر ارتباطی شرق و غرب عالم بود، و از این راه سود سرشاری نصیبش می شد... امروز اما یک قطار باربری از ایستگاه راه‌آهن استان چجیانگ واقع در شرق چین حرکت می‌کند و مسافت 12 هزار کیلومتر را در مدت 18 روز تا رسیدن به انگلستان می‌پیماید و البته در این حین، برای این که از ایران عبور نکند سر خر را به سمت قزاقستان و شمال دریای خزر کج کرده و به قول معروف نه شیر شتر می خواهد و نه دیدار عرب!!

وقتی این قطار می تواند بدون درگیر شدن در پروسه فرسایشی بوروکراسی های پیچیده اداری و حتی مذهبی!!! در کشوری که برای ورود و خروج از آن باید از هفت خان عبور کند، مسیر طولانی تر را انتخاب کند و  خیالش هم از بابت زمان رسیدن به مقصد راحت باشد دیگر چرا به سری که درد نمی کند دستمال ببندد؟ مسلما برای راننده، مسافران و احیانا صاحبان کالاهای موجود در قطار، دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است !!
 
 

استراتفور یک موسسه تحقیقاتی خصوصی است.یک شرکت چند ملیتی و جهانی. کارش اما کمی غریب است. بولتن های ظاهرا روزانه ای منتشر می کند که در آن با تحلیل بر روی آخرین اطلاعات و آمارها، پیش بینی های راهبردی را در مورد مسائل بین المللی و شاید تهدید های امنیتی - که این روزها کم هم نیست- در اختیار مشتریان متمول خودش قرار می دهد.
استراتفور در تگزاس آمریکاست. یک تیم قوی و تحلیلگر حرفه ای اوضاع زمانه !! و در لیست مشتریان گردن کلفتش می توان وزارت امنیت داخلی آمریکا و آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده را دید.
حداکثر دو یا سه خیابان بالاتر ، در حاشیه رود کلرادو و در میان دود و دم کافه ها و کلوپ های شبانه شهر آستین، خانم های محترمی هستند که با دریافت یک فقره ده دلاری ناقابل!! در یک گوی بلورین شفاف نگاه کرده و با کمک ارواح ، اجنه و اشباح سرگردان ، آینده مشتری های مخصوص خودشان را می بینند!
موسسه استراتفور ، با آن همه کارمند و عقبه اش به همراه این مادموازل های فالگیر !! هر دو به یک کار مشغولند : کندو کاو در آینده
راستش را بخواهید اول بحث با توجه به همه فرصتهای طلایی تجاری و اقتصادی که داشتیم و به مرور زمان از دست دادیم، و همه آمارها و نمودارها ، خواستم عرض کنم که ما در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های بلند مدت و چشم اندازهای ده - بیست  ساله مان لایق اولی نیستیم و باید به دنبال دومی باشیم!!
اما بعد از شنیدن خبر گربه رقصانی ترکمن ها در فروش گاز به ایران و کلاه گشادی که ده سال بر سر ملت بخت برگشته گذاشتند و مسئولینی که طبق معمول از جیب ملت بخشیدند و عین خیالشان هم نبود ...نظرم کاملا عوض شد،، با این اوضاع به هم ریخته اقتصادی و بی خیالی ها و فرصت های طلایی که یکی بعد از دیگری از دست می روند، و آمارهای جهانی که بدجوری به ضررمان هست و از همه مهمتر اوضاع اسفناک " آب " ، ظاهرا ما لایق دومی هم نیستیم  چه آن بانوی فالگیر تگزاسی، اگر هم چیزی بلد نباشد،، بیزینس و بازاریابی را فوت آب است!!!

 

پ ن 1: دیوار مهربانی هم مثل تمام ژست ها و جو گیری ها و تب های تندی که زود سرد می شوند، به آخر خط رسید و زمستان با همه سوز و سرمایش ، خیلی زود - حتی اول آذر - مثل بختک روی سر بی خانمان ها افتاد  و فقرا این بار بدجوری لرزیدند،اما  نه دودی از جایی بلند شد ، نه خانی آمد و نه خانی رفت...

همانطور که اول کار هم معلوم بود کارهای نیک این جماعت گوشی به دست سلفی انداز!!، بیشتر به یک ژست فرهنگی می ماند تا یک سنت حسنه و یک ویار گذرا هست تا یک عادت ماندگار.


پ ن 2: و باز زمستان و باز آلودگی هوا و باز هم افسردگی مزمن که وقتی روبرویم می نشیند ، نه اشتیاقی می ماند و نه دل و دماغی ،
به قول رضا بروسان : سنباده اش را روی پهلوی راستم می گذارد و ..... آرام می کشد...
 

  • ۹۵/۱۰/۱۸
  • محسن بیدی

اعتراض

گیر سه پیچ به دولت

نظرات (۵)

  • محبوبه !!
  • یتیمی مه یتیم خونه شده
    پاسخ:
    چه پستی شد ... تا منتشر  شد آقای هاشمی هم رفت
  • بای پولار
  • آره چه پستی شد...
    پاسخ:
    سلام ... مشتاق دیدار ؟
    خوبی رفیق؟
    نمیدونم اگه قطار چین از ایران رد بشه حالت بهتر میشه یا اینکه اون خانم محترم نرخ و عوض کنه....
    ولی میدونم برا سرد نشدن دیوار مهربونی،باید دلت گرم بمونه...
    هنوز دیر نشده به اونی که روبه روت نشسته بگو بلند شو و برو بیرون،انتخاب با تو ....
    پاسخ:
    سلام

    اونقد اوضاع این یتیم خونه بغرنج شده که قطار ژاپونی هم بیاد فرقی نمی کنه ... چه برسه به قطار چینی!!


    اونی که روبروم نشسته ... بهش می گم برو ... لاکردار خودش رو می زنه به نفهمیدن !! مثل اینکه باید با خشونت برخورد کنم!!!

    ممنون که سر زدی  D:
    کسی دلواپس گاز گرانی که از ترکمنستان خریدیم نشد و نمی شود. 
    پاسخ:
    دقیقا ...
    دلواپس های ما هم فقط برای چیزهای خاصی دلواپس می شوند
    ممنون از اینکه به یاد بنده بودید...

    خوب این هم آتش گرفتن ساختمان پلاسکو و سازمان  آتش نشانی که طبق معمول دستش کوتاه و آتش بر نخیل و باز مردم بیگناه و آتش نشان های فداکاری که رفتند و باز هم بی خیالی و باز هم بودجه های کلانی که در جایی که نباید هرز می روند و ...
    الان دیگر حتم دارم که لایق دومی هم نیستیم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی