رست بیف با سس اضافه

گاه نوشت از خاطراتی که کمی پر رنگ ترند

رست بیف با سس اضافه

گاه نوشت از خاطراتی که کمی پر رنگ ترند

شاید آن روز که توماس نول در تاریکخانه عکاسی پدرش می چرخید و کدهای برنامه نویس image pro را در ذهنش حلاجی می کرد، هیچگاه به فکرش نمی رسید که روزی نرم افزار ابداعی او با نام  photoshop اینچنین جهانی و همه گیر شده و با این گسترده گی، پیر و جوان و خرد و کلان را با خود درگیر کند.

فتوشاپ در دسته  نرم افزارهای  طراحی قرار دارد  ... یک ویرایشگر عکس که معنای لغوی آن می شود کارگاه عکاسی، کمتر کسی هست که در منزلش کامپیوتر شخصی داشته باشد و آن را نصب نکند ( مخصوصا ما ایرانی ها که حسابی از خجالت  قانون کپی رایت درآمده ایم و  روی سیستم هایمان حداقل چندین هزار دلار نرم افزار های کرک شده و  جعلی داریم!!) حیطه کار در کامپیوتر تقریبا نامحدود است و بسیار گسترده . فتوشاپ اما این روزها آشناترین واژه از فرهنگ لغات کامپیوتر هست . آشناترین واژه که معنای آن به گونه ای طنز آمیز  با دروغ در هم آمیخته.

فتوشاپ برای همه آشناست ...از مدیر شیک پوشی که در مرکز خرید سام سنتر نمایندگی یکی از برندهای معروف جهانی را دارد تا پیرمردی که در روستای کلاته خوش فریمان، شیر هر روزه گاوهایش را برای فروش به بازار می فرستد.

این روزها موقع ترکتازی فتوشاپ است و موقع فوران دروغ. فتوشاپ است ویک عده انسان مریض، و البته مردم دم دمی مزاجی که هر چه به دستشان می رسد برای هم به اصطلاح فوروارد می کنند بدون اینکه در مورد حقیقت آن بیندیشند و یا اندکی تامل کنند.

فتوشاپ گاه به خدمت سیاست در می آید و گاه لباس  فرهنگ  می پوشد. گاه در تصفیه حسابهای  قومی و قبیله ای  شلنگ تخته می اندازد و گاه برای  معطل کردن یک حقیقت مجهول مانده ، گربه رقصانی می کند.

یک عکس خبری بی اهمیت در پستوی یک خانه و با یک سیستم عقب مانده قدیمی تبدیل می شود به یک تصویر جدید و می شود یک بمب خبری... هزاران نفر در شبکه های اجتماعی عکس را به هم پاس می دهند و اگر دستی بر قلم داشته باشند و حوصله اش را، متنی هم بر حاشیه آن درج می کنند و چنان سیاهی لشکر از یک کلاغ خاکستری! ناقابل درست می کنند که قارقارشان گوش فلک را هم کر می کند.

نصب پرچم داعش در کرمانشاه و بخیه های ده سانتی متری گونه یک پسربچه و تصاویری از این قبیل که این روزها در شبکه های اجتماعی زیاد دست به دست می شود. فقط گویای یک چیز است : "بی خبری و بی دقتی محض در کنار جوگیری منزجر کننده یک ملت"

حذف تصاویر مزاحم هم طنز دیگری در این آشفته بازار است که این یکی بیشتر به کار سیاستمدارها می آید. تصاویر شخصیت های سیاسی معروف در صورت مغضوب شدن به راحتی آب خوردن  توسط خودی ها حذف می شود و آب هم از آب تکان نمی خورد. دیرزمانی برای دستکاری عکسها  یک تیم حرفه ای با دستمزد حرفه ای تر استخدام می شد و البته وقت زیادی هم صرف تطبیق ماهرانه دروغ با واقعیت ... مثلا در مورد سخنرانی لنین و تصاویر "لئو تروتسکی" و "لئو کامنوف" انقلابیونی که بعدها مورد غضب استالین قرار گرفتند و عکس هایشان از صحنه مراسم به اصطلاح قیچی شد.امروز اما این کار به مدد نسخه های جدید فتوشاپ و سیستم هایی که تومنی هفت صنار با مینی کامپیوترهای زهوار در رفته قدیمی فرق دارند مثل آب خوردن است  و هر شاگرد هنرستانی که دو ساعت دوره فتوشاپ دیده باشد چنان با مهارت کله سلنا گومز را روی بدن آنجلینا جولی و البته در آغوش براد پیت!!می اندازد که تا هفت پدر جد این ستاره هالیوودی هم قدرت تشخیص تقلبی بودن عکس را ندارد.



البته این موضوع فقط به پیوند اعضا ختم نمی شود!! متاسفانه جراحان بعضا ناشی و البته قاچاقی و بدون مدرک مجازی! به حیطه  پیوند افکار هم وارد شده اند. یک مشت ادبیات لمپن  که با زمینه و عکس های  خوش آب و رنگ ترکیب می شود و به نام یک  ادیب و به کام آن متقلب در وب می چرخد و تن آن فرد مشهور را– احتمالا در گور- می لرزاند. نثر های ناموزونی که شاید لق لقه زبان یک فرد بی سواد – نه از نظر مدرک-  است روی یک تصویر خاص درج می شود و به نام دکتر ها و پروفسورها و علامه ها،  فضای مجازی را در می نوردد و لایک های بی ارزش جمع می کند.

فتوشاپ یک نرم افزار خاص است ...  با کاربردهای خاص ...اما ظاهرا این روزها بیشتر به کار می آید. دامنه فعالیتش وسیع شده و سرش حسابی شلوغ است. فتوشاپ این روزها یک نرم افزار تولید محتواست!! یک نرم افزار creator ، بالاتر از کامتازیا ، اسنگ ایت و دار و دسته اش!! فتوشاپ این روزها دست در دست تلگرام و دیگر مسنجرهای ارتباطی ، یک ابزار مشهور تبلیغاتی است!!

  • ۹۴/۱۰/۰۶
  • محسن بیدی

نظرات (۷)

  • بیست و دو
  • پس من میتونم سرم رو مثل یک مرررررررد بالا بگیرم:دی
    چون نه فتوشاپ دارم نه اهل اینم توو این گروه ها این عکس ها و خبرها رو به اینو اون بفرستم...
    ولی اینی که میگید واقعا درسته...گاهی توو گروه خونوادگی معمولی مون هم یه خبرایی رو فرستادن که واقعا با اندکی تامل میشه فهمید دروغه...مثلا اخیرا یادمه یه چیزی برام اومده بود البته فتوشاپ نبود ولی درباره بچه دار شدن طاووس بود که از طریق اشک چشمش:| ...یا چه میدونم فلان حدیث از پیامبر ...این دو موردو خیلی دیگه حرصم درومد تذکر دادم که آخه عقل ها کجاست؟ طاووس با اشک چشم به دنیا بیاد آخه اصلا هدف خلقت زیر سوال نمیره؟! ...
    یا اون حدیث درباره ماه صفر که هرکی خبر بده چه میدونم فلان میشه...با یه سرچ ساده میشه فهمید متعلق به پیامبر نیست...
    پاسخ:
    دقیقا ... گاهی اوقات هم چنان حرارتی پشت این متن ها و عکس ها  هست که انسان ناخودآگاه می سوزه!!!!
  • ابوالفضل ...
  • فوتوشاپ ابزار خوبیه برای اونایی که فهمیدن ما مردم این روزگار بدجور علاقه به قضاوت داریم. و نتیجه گیری با اولین مدرک هرچند ضعیف جزو افتخاراتمونه و چنان احساس وجدی از این کار بهمون دست میده که هیچ کاشف و مخترعی اون رو حس نکرده.
    سطحی شدیم، خیلی سطحی که ما مردم اگر حوصله ی اندیشیدن داشتیم اینقدر راحت گول حاکمانمون رو نمی خوردیم...
    پاسخ:
     زود قضاوت کردن در باره دیگران ... قضاوت کردن و حتی حکم صادر کردن درباره کسی که حتی یک بار هم اون رو ندیدیم ، زود باوری و خیلی از ایرادهای دیگه ... اینها علایق امروز اکثریت مردم ماست!
    سلام
    راستی که مردم عجیبی هستیم , ظاهربین و ظاهر پرست , ساعتها در فضاهای مختلف مجازی میچرخیم و پیام جابجا می کنیم اما 2 دقیقه اش را صرف فکرکردن یا یک سرچ ساده در اینترنت نمی کنیم تا حداقل بفهمیم اگر مهره ی شطرنج هم هستیم رنگمون سیاهه یا سفید؟!
    پاسخ:
    سلام
    دقیقا همینه که می فرمایین
    اینجا سرزمین عجایبه ...قبول دارم ...

  • بانو ف تک نقطه
  • من بلد نیستم فتوشاپ رو :) 


    با ته متن خیلی موافقم... 


    یاد روایات نقل شده از فوکویاما افتادم :/
    فتوشاپ تو ذهنا هم هس 
    پاسخ:
    راستش رو بخواین با همه تحلیل های فوکویاما موافق نیستم...
    ما الان ضعیفیم و البته اما همیشه به دنبال یک عامل بیرونی برای ضعف هامون می گردیم...
    من با اینجای کار مشکل دارم ... گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست
    ممنون از این اشاره ظریف و به جا
  • ام اسی خوشبخت
  • سلام
    یک زمانی میگفتند آنچه میشنوی را باور نکن، باید خودت ببینی، اما حالا به هیچ دیده و شنیده ای نمیتوان اعتماد کرد.
    پاسخ:
    شاید در آینده  اوضاع یه جوری بشه دیگه به خودمون هم نتونیم اعتماد کنیم ... یعنی میشه؟
    اصولا ما ملتی هستیم که فرهنگ استفاده کردن از تکنولوژی رو خوب بلد نیستیم
    اکثرن میایم از جنبه منفی استفاده میکنیم .
    یه کاری کردن که به هیچ عکسی نمیشه اعتماد کرد از بس خوب درستش میکنن: دی
    پاسخ:
    تو بعض وجهه های فرهنگی خوبیم ... به قول شما اونایی که مال خودمونه ( مثل مهمون نوازی و خیلی چیزهای دیگه اگه رنگ نبازه) اما امان از فرهنگ موارد وارداتی و تجمل گرایی شدید در مورد اونا ...امان

  • خانوم زرافه
  • من سالها مدرس فتوشاپ بودم ولی حتی یکبار هم برای عکسهای خودم ازش استفاده نکردم ، حس خوب عکسها مال چند سال دیگه است که دوباره هوای سالهای گذشته رو برامون زنده می کنه ..

    موفق باشید ..
    پاسخ:
    روتوش کردن تصاویر که کار پسندیده ایه!!
    :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی